Righteous Kill

 اگر اجازه بدهید این پست را هم در مورد فیلم بنویسم ، آسمان بر زمین بیاید یا حتی زمین برود به آسمان یولقول می دهم پست بعدی دیگر خبری از فیلم نباشد .

( باور نمی کنید منتظر پست بعدی بمانید ! ) از خود راضی

Righteous Kill

فیلمی که این هفته دیدمش فیلمی با بازی آل پاچینو و رابرت دنیرو و کارگردانی نه چندان خوب Jon Avnet است . فیلم روایت قاتل سریالیست که اتفاقا پلیس هم هست و بیننده باید از بین دو کاراگاه که پرونده را دنبال می کنند یکی را به عنوان قاتل انتخاب کند .

در سایت های مختلف ایرادات بسیاری از این فیلم گرفته شده بوود ولی این ها مانعی برای تماشای این فیلم برای من نشد . چون هر فیلمی ارزش یک بار دیدن دارد ! 

نکاتی که فیلم به من بیننده القا میکرد و بیش از حد جلوه گر بودند را لیست می کنم :

  • عملکرد ضعیف دستگاه قضایی آمریکا
  • کاراگاهانی که به کار خود ایمان و علاقه ندراند
  • القای حس بی کفایتی پلیس
  • نیاز شهروند امریکایی به احترام
  • اولویت روابط عاشقانه بر کار در محیط کار
  • شعر قاتل در مورد یکی از مجرمان کلیسا

لطفا توضیحات کامل را در ادامه ی مطلب دنبال کنید یول

 


 

  1. در اوایل فیلم فردی به اتهام تجاوز دستگیر میشود ، با وجود اعتراف خود فرد به دلیل نبود مدارک تبرئه می شود تعجب
  2. دو کاراگاه جوان وارد صحنه ی قتل می شوند ، کاراگاه اولی دوستش را صدا می کند در حالی که متعجب است . دوستش به محض رسیدن به جنازه نگاه می کند تا علت تعجب او را کشف کند ، اما متوجه میشود که او از اندازه ی نمایشگر در خانه متعجب است و توجهی به جنازه ندارد . آدامسی که کاراگاه جوان اولی در خعین بیخیالی می جود ! این موضوع را بیشتر جلوه گر می نماید . 
  3. رییس پلیس رو به کاراگاهان پرونده – که در شرف بازنشستگی هستند – می کند و می گوید : “ اگر دیر بجنبید پلیس ترافیک ! قاتل را پیدا خواهد کرد و شما شرمنده خواهید شد “  خنده
  4. کاراگاهی که در مقابل دوربین اعتراف میکند علت پلیس شدن خود را احترام مردم به نشان و اسلحه ی پلیس بیان می کند  و زمانی که خود را در نزدیکی دستگیری می بیند بجای  اینکه زندان و مجازات فکر او را مشغول کند ، این از دست دادن اسلحه و حمایت افراد است که نگرانش کرده . شیطان
  5. از صحنه های جذاب این فیلم هم زمانی است که پاچینو ( فیسک ) در جمع سه کاراگاه دیگر حضور دارد و قصد پلیس جلوه دادن قاتل را دارد ، در این صحنه نگاه هر چهار کاراگاه به ترتیب به هم دوخته می شود و سپس نگاه آخر به پاچینو و او با بیرون آوردن نشان پلیسش ، پلیس بودن قاتل را اعلام  میکند 
  6. در صحنه ای که دو کاراگاه جوان و دو کاراگاه کارکشته در باشگاه بدنسازی حضور دارند نتیجه این می شود که قاتل پلیس است و کارگردان برای اینکه القا کند یکی از این دو کاراگاه کارکشته خود قاتل است ، این فرد را در یک صحنه به تنهایی به تصویر می کشد و سه نفر بعدی را باهم و قبل از ان نیز این سه نفر با هم دست از کار می کشند ولی کاراگاه مذکور بر خلاف اینها تازه شروع به استفاده از دست گاه ها می کند ! این دو صحنه به القای حس منزوی و قاتل بوودن او کمک می کنند خنثی
  7. در قسمتی که تورک ( دنیرو) با معشوقه اش در مورد پلیس بودن قاتل سریالی صحبت می کنند :                                                                   

    کارون : امیدوارم عدالت در مورد بن لاینتس هم اجرا بشه

    تورک : ممکنه به آرزوت برسی و پلیسه اون رو هم بکشه

    کارون : از این جور پلیسا زیاد هست !  

  8. در صحنه ی دیگر فیلم می خواهد در تماشاگر این حس را القا کند که روابط عاشقانه و زناشویی بر همه چیز اولویت دارد . در این صحنه تورک برای اینکه پرونده را از دست کارون ( معشوقه اش ) خارج کند فورا و بی مقدمه او را بغل می کند قلب و موضوع شب پیش را به میان می آورد . کارون بخاطر شب قبل از او عذر خواهی میکند و به همین راحتی موضوع پرونده فراموش می شود لبخند
  9. در هر دو صحنه ای که دنیرو ( تورک ) وارد آپارتمان کارون می شود اول دو بار زنگ میزند بعد با کلیدی که دارد در را باز می کند  ، با این تفاوت که بار اول با هدف همیشگی و بار دوم به قصد کشت وارد می شود ! گاوچران
  10. در دیالوگی اعلام می شود که :                                                  فقط مجرمان و پلیسان شهر بیدارند و بقیه مثل احمق ها به خرید می روند ابله
  11.    شعر قاتل برای پدر روحنی کلیسا که گفته میشد مشکل اخلاقی در ارتباط با بچه ها داشت   

    the old man who the children trust / unable to control his lust

    ashes to ashes / dust to dust

    the church can’t stop hiim / someone must

 

 

  
نویسنده : شیرفروش محله ; ساعت ٧:۳٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٤ بهمن ۱۳۸۸